Slik tar du en del av kaka under Black Friday

I 2017 finner Black Friday sted 24. november. I følge tall fra Klarna kan en nettbutikk omsette for opptil 10 ganger så mye som normal omsetning i denne perioden.

Black Friday er årets "E-handelshappening" og har med seg en forventning om gode tilbud hos kundene og ekstreme omsetningstall hos nettbutikkene.

For at Black Friday skal innfri forventningene, krever det at man har forberedt seg godt på forhånd - les våre beste tips for hvordan Black Friday faktisk blir årets e-handelsdag for deg. 

Black Friday er en effektiv salgsdag fordi nettbutikkene får ekstra å spille på:

  • Knapt med tid, det er kun en dag.
  • Kundene er i kjøpsmodus
  • Kundene forventer å gjøre ekstra gode deals
  • Kundene forventer ”aggressiv markedsføring” – dette er dagen for push-markedsføring.

Slik forbereder du nettbutikken din for Black Friday

  • Definer budskapet ditt – hva skal du tilby kundene dine? Gjør det så enkelt som mulig, f.eks ”25 % rabatt på hele butikken – kun i dag!”
  • Ha klar annonsene i god tid før Black Friday
  • Ha en klar og tydelig Call To Action, om du sender ut e-post eller lager annonser
  • Vær tydelig på at det er KUN I DAG.
  • Spill på hva som gjør din butikk unik; gratis frakt, rask levering, m.m.
  • Sørg for at nettbutikken din er optimalisert for å ta i mot mest mulig ordre
  • Sørg for at nettsiden din kan håndtere den økte trafikken
  • Vær forberedt på at det blir en økning i antall ordre – ta hensyn i forhold til logistikk og support.

E-post er en spesielt gunstig kanal på Black Friday

Fordi forbrukerne forventer mer markedsføring enn normalt, bør markedsstrategien være å pushe så hardt som mulig i de kanalene dere har til rådighet.

E-post er en spesielt gunstig kanal på Black Friday. Flere store aktører sender nyhetsbrev flere ganger i løpet av Black Friday for å dra mest mulig trafikk til sine tilbud.

En av de viktigste grunnene til at e-post er så viktig på Black Friday, er fordi kampen om visningene hos Facebook, Instagram, Google og tradisjonelle display-kanaler virkelig spisser seg til denne dagen. Det er derfor viktig at dine egne kanaler er så sterke som mulig.

Fordelen med e-post, er at du fritt disponerer e-postlistene dine som du ønsker. Du kan når som helst sende ut nyhetsbrev og forvente en viss respons, uten ekstra kostnad.

Bruk tiden før Black Friday og julesalget godt

Bruk tiden frem til Black Friday og julesalget til å hente inn flest mulig e-postadresser. Disse vil du få god bruk for når du skal sikre årets beste handelsdag for din nettbutikk, og ikke minst et supert julesalg.

Du bør utnytte muligheten denne dagen gir til å skape en skikkelig omsetnings-boost til din nettbutikk. Lykke til!

Få hjelp til å lage ditt første nyhetsbrev

  • Vi hjelper deg med å sende ut nyhetsbrev
  • Du trenger kun å oversende din adresseliste over brukere med e-post, samt et hovedbudskap kort forklart.
  • Vi setter opp nyhetsbrevet og sender til godkjenning, deretter utsendelse.